Feelian tuotteita on jo ollut tarjolla Juveneksen ravintoloissa kautta Suomen. Nyt yhteistyö on laajentunut uusien tuotteiden ja ratkaisujen kehittämiseen.
Food factory -suunnitelmista toteutukseen
Juvenes Oy on suomalainen yritys, joka tarjoaa ravintola-, kahvila- ja ateriapalveluja sekä juhla- ja kokouspalveluita. Valtakunnallisella toimijalla on 56 ravintolaa ja kahvilaa 11 paikkakunnalla. Vuodesta 1959 toimineen yrityksen omistaa Tampereen ylioppilaskunta TREY. Juveneksella työskentelee n. 200 henkilöä ja sen ravintoloissa tarjoillaan normaalina vuotena n. 3 miljoonaa ateriaa.
– Feelia toimii Juveneksen ”food factoryna” eli pohdimme yhdessä, millaisia tuotteita ja ratkaisuja he tarvitsevat oman ravintolatoimintansa kehittämiseen, ja voimme sitten toteuttaa ne Feelian tuotannossa. Tämä on Feelialle hieno mahdollisuus, ja arvostamme Juvenesin meitä kohtaan osoittamaa luottamusta, Feelia Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ojala sanoo.
Ajatus kumppanuudesta syntyi, kun Juveneksen vilkas kasvuvauhti kaipasi uusia ratkaisuja. Koronapandemian iskettyä, oli aika miettiä, kuinka pärjätä uudessa normaalissa. Juvenekselle tarvittiin kumppani strategisesta näkökulmasta. Tällöin Feelia astui mukaan vertailuun.
Food factory -idea lähti liikkeelle Juveneksen kontaktoinnista, ja ajatuksesta, että Feelia olisi heille tämänkaltaisessa toiminnassa täydellinen kumppani.
– Olimme jo suunnitelleet oman ”food factoryn” perustamista, mutta se ei kuitenkaan ole ydintoimintaamme ja uskoimme, että joku muu tekee sen meitä paremmin ja tehokkaammin. Olemme iloisia, että kumppaniksi löytyi Feelia, jonka innovatiivinen tuotekehitys ja valmistuskapasiteetti tarjoavat erinomaisen perustan yhteistyölle, sanoo Juvenes Oy:n toimitusjohtaja Päivi Lindén.
Yhteinen sävel löydettiin nopeasti
Tuotteiden ja toiminnan suhteen löydettiin nopeasti yhteinen sävel. Juvenes oli suunnitellut omia keittiöinvestointeja, keskitettyyn ruoanvalmistukseen, ja tarve oli kova. Tuotteiden kanssa lähdettiin tekemään Feelialle tuttua asiakaslähtöistä kehitystyötä, jossa tuotteen käyttäjä eli asiakas on keskiössä.
Lindén toteaa, että Feelialla on jo valmiiksi laaja tuoteportfolio, joka soveltuu niin erilaisiin lounaskonsepteihin kuin ateriapalvelumaailmaan. Lisäksi Juvenes on hänen mukaansa maksanut kovat oppirahat aiemmista ateriapalvelukokeiluista, jotka sotkivat heidän toimintamalliaan pirstaleisuudellaan ja tehottomuudellaan.
– Meille oli tärkeää, että yritys joka kumppaniksemme valikoituu täyttää meidän arvolupauksemme asiakkaillemme sekä strategisen näkökulman. Suomalaisuus, kotimaiset raaka-aineet, diversiteetin ylläpitäminen ja kumppanin ketteryys, olivat meille tärkeitä avaintekijöitä, luettelee Lindén.
Uusia mahdollisuuksia
– Emme olisi voineet tehdä tällaista tähän hintaan itse, kertoo Lindén.
Uusi kumppanuus Feelian ja Juveneksen välillä on uusia mahdollisuuksia tarjoava strateginen malli. Koronan tuotua monia haasteita esimerkiksi työntekijöiden saatavuuteen, Juveneksella ymmärrettiin, etteivät he pärjää vanhoilla toimintamalleilla uudessa normaalissa. Työvoimapula ja resurssien rajallisuus pakottaa jalostusasteen tarkasteluun, kaikkea ei voida enää valmistaa itse. Juvenekselta löytyy intressiä jatkon kannalta ottaa lisää tuotteita suoraan Feelialta ja muokata niitä tarpeidensa mukaisiksi. Yksi Feelia-tuote voi muuntautua moneksi. Lindén nimeää tällaiseksi Feelia perunamuusin.
– Feelian perunamuusi on yksi parhaimpia muuseja, jota tarjoaisi mielellään vaikka kaikissa pisteissämme. Perinteisesti perunamuusin valmistuksessa on järkyttävä määrä työvaiheita, ja muusin tasalaatuisuus voi kärsiä. Feelian perunamuusissa on kaikki: maku, koostumus ja laatu, toteaa Lindén.
Ruoka-alan trendit ja Feelia-tuotteet
Lindén nimeää nouseviksi ja jatkaviksi trendeiksi vegaaniset tuotteet sekä tuotteiden fleksaamisen. Feelian valikoimasta löytyy tällä hetkellä 27 vegaanivaihtoehtoa. Alalla on juuri nyt kova tarve vegaanisille tuotteille, jotka sisältäisivät suomalaisia kasviproteiineja.
– Kasviproteiinien lisääminen Feeliankin valikoimaan tuottaisi lisää suomalaisten tuottajien käyttöä. Nykypäivänä asiakas arvostaa lähituotteita ja raaka-aineiden kotimaisuutta. Uskon, että markkinasta löytyy volyymia, kertoo Lindén.
Juveneksella koetaan, että Feelia-tuotteissa ykköstekijöitä ovat säilöntäaineettomuus, itse tehdyn ruoan -tunne ja tuotteiden skaalattavuus. Makumaailma sovelletaan yhdessä, ja lopputuotteessa saa näkyä kokkien ja muiden kumppaneiden kädenjälki.
Läpinäkyvä kumppanuus
Feelian tuotteet on kehitetty vastaamaan suurkeittiöasiakkaiden tarpeita, suomalaiseen makuun ja viralliset ravintosisällöt huomioiden. Ruoat ovat saaneet hyvät arvosanat esimerkiksi koululaisille järjestetyissä maistatuksissa. Lisäksi oma patentoitu autoklaavitekniikkamme takaa tuotteiden pitkän säilyvyyden ilman lisättyjä säilöntäaineita.
Päivi Lindénkin toteaa, että kumppanuus Feelian kanssa on erittäin hyvä valinta, sillä hän voi rehellisesti sanoa kahden yrityksen arvojen kohtaavan. Feelian ja Juveneksen kumppanuudessa kohtaa kaksi suomalaista toimijaa, joiden arvoketjut ovat samankaltaisia. Kummallekin on tärkeää tukea suomalaista tuotantoa, joka synnyttää samalla työpaikkoja kotimaahan. Feelian ja Juveneksen yhteinen voimavara on yhteiskehittäminen. Huomion keskipisteenä on asiakas, jolle halutaan tehdä maukasta, terveellistä ja turvallista ruokaa.
Haluaisitko aloittaa kanssamme yhteistyön? Ota yhteyttä palvelevaan myyntiimme: myynti@feelia.fi tai katso tarkemmat yhteystiedot täältä.