Juttu luettavissa myös lokakuussa 2023 julkaistavassa Kuntalehdessä!
Kysyimme kolmelta Feelia Foodservicen kumppanilta, kuinka kokonaisvaltainen palvelumalli on ratkaissut arjen haasteita ilman kalliita keittiöinvestointeja. Feelia tekee pitkään säilyvät valmisruoat Pyhännällä ja Kokkolassa. Kotimaisuusaste on jopa 80 %.

Vesa Isoviita

Palvelujohtaja

Mehiläinen Siikalatva

1. Miten Feelia on auttanut säästämään kuluja tai työtä?

Säästö on ollut huomattava. Edelliseen kumppaniimme verrattuna ruokapalvelumme kulut pienentyivät noin kolmanneksella. Lisätyövoiman tarve on jopa pienempi kuin avin laskelmissa, ja Feelia-yhteistyön alkuinvestoinnit maksoivat itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa.

2. Mitä plussaa kumppanuus tuo arjen vastuullisuuteen?

Lämmin ruoka ajettiin ennen kahdesti päivässä. Nyt ajetaan kahdesti viikossa, joten viikoittain säästyy 430 kilometriä. Aiemmin kuljetettiin myös tiskejä; niiden siirtely työllisti yllättävän paljon. Ruoan kulutusta on nyt helppo arvioida ja mukauttaa asiakasmäärän mukaan. Hävikki on vähentynyt 60 %.

3. Mitä Feelian suomalaisuus merkitsee teille?

Suomalaisen tuotannon tukeminen on tärkeää meille ja koko Mehiläiselle. Feelian ruoista olemme saaneet hyvää palautetta asiakaskyselyissä.

Jaana Ryynänen

Projektipäällikkö

Yrjö ja Hanna Oy Onnela Kajaani

1. Miten Feelia on auttanut säästämään kuluja tai työtä?

Meillä Kajaanissa yhteistyö Feelian kanssa on tuonut ateriakustannuksiin huomattavan säästön. Aloituksen investoinnit olivat pieniä, sillä osa ruoista lämmitettiin yksiköissä jo aiemminkin. Lounas vaihtui lämpimänä tuodusta itse lämmitettävään, mutta tukipalveluiden henkilöstöä ei tarvinnut lisätä.

2. Mitä plussaa kumppanuus tuo arjen vastuullisuuteen?

Joustavuus auttaa hävikin hallinnassa. Yksiköt hoitavat tilaukset ja pystyvät reagoimaan tehokkaasti ruokailijamäärien muutoksiin. Tarvittaessa lisää saa helposti pakastimesta.

2. Mitä Feelian suomalaisuus merkitsee teille?

Kotimaisuus on tärkeä asia, sillä olemme yhteiskunnallinen yritys ja meillä on Avainlippu merkkinä suomalaisesta palvelusta. Feelian ruokatuotteet sopivat tähän hyvin ja maistuvat asiakkaillemme.

Erja Ruuttila

Ateriapalvelupäällikkö

Validia

1. Miten Feelia on auttanut säästämään kuluja tai työtä?

Ympärivuorokautiseen palveluun kuuluu paljon avustamista, joka ei vaadi hoitajakoulutusta. Nyt tukipalvelutyöntekijät tekevät sitä ruoanvalmistuksesta vapautuneilla tunneilla. Hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön, asiakaskokemus paranee ja tukipalvelun työnkuva on monipuolistunut.

2. Mitä plussaa kumppanuus tuo arjen vastuullisuuteen?

Valmistuksen suunnitelmallisuus on kasvanut ja varastossa seisova raha pienentynyt. Ennen meidän pienet yksikkömme joutuivat varastoimaan tukuista tulleita isoja myyntieriä. Annoskoot pysyvät paremmin hallussa, sillä ne on merkitty tilausjärjestelmään. Feelian avulla vahvistimme myös ruokaturvallisuuttamme: tuotteet kulkevat ilman lämmityksiä ja jäähdytyksiä.

3. Mitä Feelian suomalaisuus merkitsee teille?

Korkea kotimaisuusaste on meille tärkeä asia. Feelian liha on pääsääntöisesti kotimaista ja kasvikset tuotetaan lähellä. Ammattikeittöissä raaka-aineiden jalostusaste on korkea. Meilläkin ruoat tehtiin muutamasta komponentista. Nyt samat raaka-aineet tulevat yhdessä pakkauksessa Feelian ruoissa.