Ruoka on osa meidän kaikkien arkeamme ja ravitsemuksen lisäksi nautinto. Ravitsevan, laadukkaan, terveellisen, turvallisen ja maukkaan ruuan merkityksen tunnistaa meistä jokainen ja tämä on yksi laatukriteeri Feelian ja Validian välisessä yhteistyössä.
– Ruoalla ja ruokailuhetkillä on erittäin tärkeä rooli asiakkaidemme päivissä. Ruokailu periaatteessa rytmittää koko päivän kulun. Lisäksi yhteisillä ruokailuhetkillä on yhteisöllinen merkitys, kertoo Validian ateriapalvelupäällikkö Erja Ruuttila.
– Asiakkaillamme on myös paljon toiveita ruoan suhteen, ja yleisimmin toivomus on sille aivan tavalliselle kotiruoalle. Toki ikäjakauma asiakkaissamme on iso, joka tuo eroja makumieltymyksiin. Lisäksi maantieteellisiä erojakin on. Kotimaisuuden ja ekologisuuden rooli on korostunut, ja varsinkin nuoremmat asiakkaamme toivovat valikoimaan jatkuvasti vastuullisempaa ruokaa kuten kotimaisia kala- ja kasvisruokia, Ruuttila jatkaa.
Feelia tuottaa Validialle lounas- ja päivällisruoat, jotka viimeistellään yksiköiden omissa keittiöissä. Yhteistyö alkoi vuonna 2022 ja muutoksia vanhaan valmistustapaan on tullut. Ennen ruoka valmistettiin yksittäisistä komponenteista keittiöissä, kun nyt taas yksi ruoka saadaan tarjottua yhdestä pakkauksesta ja aikaa jää muulle tekemiselle.
– Toiminnan muutos vaatii aina aikaa ja varsinaisen siirtymän uusiin toimintatapoihin. Osalle työntekijöistämme tämänkaltainen valmistustapa on jo entuudestaan tuttua. Uuden valmistustavan myötä työntekijöidemme työaikaa on ollut mahdollista kohdistaa suoraan asiakastyöhön, Ruuttila taustoittaa.
Vastuullisuus keskiössä
Ruokahävikistä suurin osuus aiheutuu valmistetusta ruoasta, joka ei päädy ruokailijan lautaselle vaan jää esimerkiksi linjastolle tai keittiöön. Ravitsemispalveluissa syntyvästä hävikistä n. 60 % on tarjoiluhävikkiä, ja n. 10 % syntyy ruoanvalmistuksessa ja varastoinnissa. (Kettunen 2022)
Feelian valmistustavalla myös Validialla on voitu taklata niin tarjoilu- kuin valmistus- ja varastointihävikkiä. Validialle suunniteltu 4 viikon kiertävä ruokalista takaa sen, ettei ruokaa päädy kalliiksi ja ilmastoa kuluttavaksi hävikiksi. Feelian tuotteiden pitkä säilyvyysaika tarjoaa mahdollisuuden käyttää käyttämättömän tuotteen myös ruokalistakierron yli.
– Pääsääntöisesti Feelian tuotteilla hävikki ei synny varastossa olevasta tuotteesta vaan pikemminkin lautashävikistä ja ylivalmistuksesta. Meidän tuotteidemme suuri vahvuus on se, että sitä voidaan valmistaa juuri oikea määrä. Vastuullisuuden lisäksi hävikin pienentäminen tuo merkittäviä kustannussäästöjä. Suunnittelemme asiakkaan kanssa kokonaisuuden, joka sisältää monipuoliset ruokalistat kierrolla sekä oikeat annoskoot ravitsemussuositusten mukaisesti, kertoo Feelian myyntijohtaja Jani Jokinen.
Toimivan yhteistyön peruspilarit
Feelia tarjoaa asiakkailleen ennakoitavat hinnat sekä joustavan tilausjärjestelmän hyödyt. Asiakas otetaan jo suunnitteluvaiheessa mukaan, ja näin he pääsevät tuomaan esille omia kokemuksiaan heidän asiakkaistaan sekä heidän makumieltymyksistänsä esimerkiksi. Feelia pystyy myös räätälöimään tuotteita asiakkaiden toiveiden pohjalta, jolloin ne vastaavat myös kyseisen asiakkuuden ravitsemussuosituksia.
– Feelian tilausjärjestelmä takaa yhtiötason ostovalikoiman ja tasalaatuisuuden meille. Yhteistyö on ollut todella hyvää. Olemme alusta asti kehittäneet asioita ja ratkaisseet ongelmia yhdessä. Yhteistyömme peruspilari on luotettavuus, joka on näkynyt yhteisessä tekemisessä koko ajan, toteaa Ruuttila.
– Validian ja Feelian välinen yhteistyö on ollut jatkuvasti hyvin vuorovaikutteista ja ratkaisukeskeistä. Tarkoituksenamme on parantaa yksiköiden arkea, ja yhteistyössämme on monta eri tasoa, jossa toimimme johdosta, keittiöön ja sieltä asiakkaaseen. Meillä molemmilla on sama päämäärä palvella loppuasiakasta mahdollisimman hyvin, Jokinen jatkaa.