Feelian tuotekehitys, Feelia Ruokakauppa ja Fodbar
Case: Kasvisruoat Feelialla vuonna 2022
Julkisissa hankinnoissa on yhä enenevässä määrin vaateita kasvisruoille ja monet toimijat kilpailuttavat normaaliruokalistan rinnalla kasvisruokalistaa. Kuluttajat eivät enää tyydy ravitsemuksellisesti heikkoihin vaihtoehtoihin, vaan vaade kohdistuu laatuun. Asiakaslähtöisissä tuotteissa proteiinin lähde on usein ilmoitettu, esim. tofu, papu tai linssi. Kysyntää on myös kotimaisille kasvisvaihtoehdoille. Valintatilanteessa vastuullisuudella on suuri painoarvo. Ruoka-alan asiakkaat ovat tiedonjanoisia, asiantuntevia ja kriittisiä. Läpinäkyvyyttä odotetaan kehitettävän mm. faktapohjaisten infopakettien muodossa, joissa tuodaan esille laatuun, kotimaisuuteen, hiilijalanjälkeen tai ravitsemukseen liittyviä näkökohtia.
Feelian panostukset tulevaisuudessa liittyvät vastuullisuuteen (kuten hiilineutraalius, laajempi kasvistuotevalikoima), ruokaturvallisuuteen ja arvon tuottamiseen asiakkaalle. Tuotekehittäjät saavat toimeksiannot kehitysjohtajalta. Asiakashyöty on olemassa, eikä tuotetta yleensä lähdetä tekemään ilman asiakasta. Tuotteen kehittäminen tehdään asiakkaan toivomilla kriteereillä, jotka voivat olla ravitsemuksellisia, rakenteellisia, ulkonäköön tai makuun liittyviä. Yleensä on tuotteella myös hintapiste. Tuotekehitystyö on pitkälti uusien raaka-aineiden soveltuvuuden testausta Feelian reseptiikkaan ja ainutlaatuiseen tuotantomenetelmään autoklaavissa. Mm. pitkä säilyvyys asettaa tuotetestaukselle aikarajat. Vuoden 2022 aikana on saatu monia onnistumisia.
Ruokavalikoimaan toivotaan perinteisten kotiruokien ohelle uudenlaisia ruokia ja eksoottisia makuja. Asiakkaan näkökulmasta mahdollisuus kokeilla uusia makuelämyksiä on tärkeää. Kiinnostus kasvistuotteita kohtaan on kasvussa, mikä näkyy myynnin ohella asiakaspalvelussa ja kommunikoinnissa sosiaalisessa mediassa. Perinteisten ruokien ohessa kysyntää on ravintolatarjonnan kautta tutuksi tulleille ruokatuotteille.