Ravintola-alalla istuu sitkeästi oletus, että itse valmistettu on aina parasta. Feelian Lohikeitto vei kuitenkin voiton Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Ruokatuotannon johtamisen opiskelijoiden tekemässä tutkimuksessa.
Viisi keittoa – yksi voittaja
Opiskelijat tarjosivat Haagan kampuksen opiskelijaravintolan asiakkaille viittä eri tavoin valmistettua lohikeittoa, joiden valmistustavat vaihtelivat täysin itse tehdystä keitosta Feelian lähes valmiiseen keittoon. Toisessa ääripäässä oli siis pyöreästä kalasta, multajuureksista ja itse keitetystä liemestä oleva tuote. Toisessa taas Feelian lohikeitto, joka on nesteen lisäämistä ja kuumennusta vaille valmista tarjoiltavaksi. Muut kolme valmistustapaa sijoittuivat näiden ääripäiden välille, ja keittojen valmistusprosessissa vakioitiin kaikki, mikä voitiin.
Keitot tarjoiltiin palautelomakkeiden kanssa asiakkaille siten, että heillä ei ollut tietoa ruoan raaka-aineiden esivalmistusasteen tasosta tai valmistusmenetelmistä. Lomakkeella asiakkailta kysyttiin mm. annosten makua, ulkonäköä ja sitä, suosittelisiko hän annosta myös muille. Keittiön puolella taas arvioitiin annoksen kokonaiskustannuksia ja kannattavuutta.
Ja se lopputulos?
Kun tarkasteltiin asiakkaiden kokemaa laatua, Feelian keitto voitti kirkkaasti kaikki muut neljä valmistustapaa. Feelian keiton kustannukset olivat myös joukon pienimmät. Suurimmat kustannukset olivat itse tehdyllä keitolla, joka tuli jopa neljä kertaa Feelian keittoa kalliimmaksi.
Lue lisää tutkimuksesta Aromi-lehden blogista.