Feelian tarina

Mitähän kaikkea hyvää autoklaavilla saisikaan aikaiseksi? Sitä oli alkanut miettiä elintarvikealan tuotekehityspäällikkönä työskennellyt Raimo Liukko kypsentäessään perunoita kyseisellä tekniikalla, eikä ajatus antanut rauhaa. Kotiseudulta Pyhännältä löytyi Mikko Tahkola kumppaniksi yritystoimintaan, ja niinpä Feelian perustajat käärivät hihansa vuonna 2007.

Monet hienoimmista innovaatioista ovat helppoja käyttää, mutta niiden vaivattomuuden taustalla on paljon määrätietoista työtä – kokeiluja, kehitystä ja onnistumisia. Feelialla tuotekehitys eteni piirakoiden riisitäytteistä ensimmäisiin omiin valmisruokiin: lihakeittoon ja lohikeittoon. Jo ne keräsivät syöjiltä kosolti kiitosta. Feelian konsentraattikeitot saivat patentin lokakuussa 2012.

Feelialle valmistui Pyhännälle oma ruokatehdas vuonna 2013. Samaan aikaan liiketoiminnassa tapahtui ratkaiseva kasvun käänne: Feelia päätti alkaa kysyä suoraan asiakkailtaan, mitä he haluavat. Siitä lähtien Feelian vahvan kasvun strategian toteutumista on siivittänyt aidon asiakaslähtöinen tuotekehitys ja palvelu.

Ketterä ja kustannustehokas kasvuyritys onkin tullut tunnetuksi paitsi laajasta valikoimasta laadukkaita tuotteita, myös asiakkaille lisäarvoa tuottavista innovatiivisista palvelukonsepteista ja ratkaisuista. Esimerkiksi kaupoille ja ravintoloille räätälöity suosittu valmiskeittokonsepti Take-a-Soup lanseerattiin helmikuussa 2014 Gastro-messuilla Helsingissä.

Feelian ruokatehtaan laajennus otettiin käyttöön vuoden 2017 alussa. Samoihin aikoihin aloitettiin vienti Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin. Ripeästi kasvava yritys tarvitsi vielä lisää tilaa, ja uusi elintarviketehdas valmistui joulukuussa 2018.

Laajennus yli kaksinkertaisti sekä Feelian toimitilat että tuotantokapasiteetin, joka uusissa tiloissa on mahdollista nostaa 10 miljoonaan kiloon vuodessa. Volyymien nousu on näkynyt myös yhtiön henkilöstömäärässä: alkuaikoina Feelia työllisti kolme työntekijää, nyt yli 40.