Feelian tuotekehityksen ytimessä ovat asiakkaan tarpeet, joita tuotepäällikkö Matti Nikkonen tiimeineen lähtee ratkaisemaan – matalalla kynnyksellä ja ilman “ostopakkoa”.
Kotiruokatalo Feelian monipuolisen valikoiman takana on jatkuva, aktiivinen tuotekehitystyö. Tuotekehitystiimiä johtaa Matti Nikkonen, joka on aiemmin toiminut mm. keittiömestarina, konsulttina, ja keittiösuunnittelijana – Nikkonen kun on toiselta koulutukseltaan rakennuspiirtäjä. Tuotekehityspuolelle siirtyminen oli hänelle luonteva muutos.
– Tein tuotekehitystyötä ja vastasin edustusruokien suunniteluryhmän vetämisestä jo silloin, kun olin vielä työpäivät kauhan varressa. Ylipäänsä tuotekehitys ja ruokalistojen kehittäminen, ruokien hinnoittelu, raaka-aineiden hankinta ja reseptiikka kuuluvat olennaisesti myös keittiömestarin työhön.
Keittiömestaritaustasta onkin huomattava hyöty tuotekehittäjälle aidon asiakasymmärryksen muodossa.
– On todella tärkeä ymmärtää asiakasta ja heidän tarpeitaan. Me Feelialla toimimme ammattikeittiöiden apuna ja pystymme tarjoamaan ratkaisuja, jotka helpottavat ammattilaisten arkea, Nikkonen sanoo. – Pitää ymmärtää, millaisia tuotteita ravintoloissa tarvitaan: hyvänmakuisia, aidon ja käsintehdyn oloisia ruokia. Ruoka ei saa vaikuttaa eikä maistua teolliselta.
Joustavaa tuotekehitystä ilman sitoumusta
Feelian tuotekehitys on asiakaslähtöistä, eli aloitteet uusista tuotteista tulevat pääsääntöisesti asiakaskentästä. Nikkonen painottaa, että asiakkaan kuunteleminen onkin tuotepäällikön tärkeimpiä työtehtäviä.
– Pyrin selvittämään säännöllisesti avainasiakkaidemme tarpeita keskusteluissa heidän kanssaan, ja lähdemme tosi matalalla kynnyksellä kehittämään tuotetteita ratkaisuksi niihin. Kyseessä voi olla lounastuote koko ketjun ruokalistalle, tai vaikka jokin pieni juureskomponentti. Osallistamme asiakkaan tuotekehitysprosessiin, mutta hän ei joudu sitoutumaan mihinkään, esimerkiksi ottamaan tuotteen valikoimiinsa. Voimme siis toimia todella joustavasti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Hittiruoka kouluille asiakkaiden toiveesta
Yleiset ruokaan ja syömiseen liittyvät trendit näkyvät siinä, millaisia uusia tuotteita Feelialta toivotaan.
– Kasvisruoka on selkeästi sellainen, jolle on nyt kysyntää, samoin fleksaustuotteet. Fleksaushan yleisemmin käsitetään niin, että syödään kasvisvoittoisesti ja vain toisinaan lihaa. Me Feelialla ollaan viety fleksaus ihan tuotetasolle, eli kevennetty lihatuotteita korvaamalla puolet kasviksilla. Esimerkiksi Feelia Farmarin murekkeessa, pihveissä ja pyöryköissä yhdistyy kasvisten hyvä maku ja lihan tuoma täyteläisyys, Nikkonen kertoo.
– Julkisten ruokapalveluiden asiakkaiden toivelistalla ovat olleet edulliset, hyvät kalaruoat. Feelian uusi gratinoitu lohimurevuoka on vasta pilotoitu Kangasalan kaupungilla, ja se sai erittäin hyvät arvosanat. Uskon, että siitä tulee muuallakin hittituote koulujen ruokalistalla.
Feelia-tuotteen tie reseptistä tuotantoon
Nikkosen tiimissä työskentelee myös Feelian tuotantopuolen asiantuntijoita Pyhännän ja Kokkolan tehtaalta. Varsinainen tuotteen kehitystyö paperilla voi nopeimmillaan viedä vain pari päivää, mutta koko prosessi ideasta tuotantoon näytteineen ja kommenttikierroksineen kestää pari kuukautta.
– Reseptistä ei tässä vaiheessa tehdä ihan viimeisteltyä, koska tuotannossamme käytettävä autoklaavimenetelmä vaikuttaa niin paljon. Ennen tuotannon testejä sovimme pääpointit: millainen tuotteesta pitäisi tulla, mikä esimerkiksi sen lihapitoisuus on, paljonko tulee suolaa. Kartoitamme raaka-aineet ja tilaamme niistä näytteet, Nikkonen listaa. – Pelkkä tuotteen koostumus tai maku ei tietenkään riitä, vaan pitää arvioida, voiko tuotetta ylipäätään valmistaa ja pakata kannattavasti isossa mittakaavassa.
Testivaiheessa Nikkosen rooli on kommentoida makua ja rakennetta. Myös asiakas osallistuu arviointiin. Toisinaan osutaan maaliin heti ensimmäisellä kierroksella, mutta näytteitä saattaa käydä arvioitavana jopa kymmenen.
– Usein tuotteen valmistuminen on kiinni ihan pienestä yksityiskohdasta, jota hienosäädetään. Tosin on sellaisiakin tuotteita, joita on tosi pitkään yritetty mutta ei vain ole saatu toimimaan vaikkapa tuotantoteknisistä syistä. Esimerkiksi nelisen vuotta sitten meillä alkoi lasagnen tuotekehitysprojekti, joka ei kerta kaikkiaan tuottanut onnistunutta lopputulosta. Vuosi sitten ruvetiin työstämään lasagnea uudestaan – ja vihdoin löytyi toimiva tuotantoprosessi, jota voimme vastaisuudessa hyödyntää muidenkin tuotteiden kohdalla.
Palvelumuotoilua asiakkaiden eduksi
Yksittäisten tuotteiden lisäksi Feelia tunnetaan valmisruokiin liittyvistä kokonaisratkaisuista, kuten Feelia Take-a-Soupista, joka mahdollistaa keittolounaan hakemisen vaikka R-Kioskilta.
– Esimerkiksi pienet kahvilat haluavat tarjota lounasta, mutta sen valmistukseen ei välttämättä ole huippuosaamista tai resursseja, Nikkonen kuvaa. – Haluamme palvelumuotoilulla helpottaa laadukkaan ruuan tarjoamista melkein missä tahansa. Asiakkaillamme on esimerkiksi keittobuffetteja, joissa kootaan oma keitto Feelian keittoliemeen, ja olemme kehittäneet myös vaivattomia ratkaisuja pubiruokailuun sekä hyvän pastaruoan tarjoamiseen.
Ota yhteyttä ja kysy lisää Feelian ratkaisuista ravintolallesi: myynti@feelia.fi
Tai täytä yhteydenottokaavake.
Käy tutustumassa koko ammattikeittiön arkea helpottavaan valikoimaamme.